Koncert
Muzyka Żydów Polskich
Niezapomniany wieczór pełen emocji i dźwięków Muzyki Żydów Polskich.Na scenie pojawią
się artyści światowej sławy, których talenty muzyczne zachwycają publiczność na całym
świecie. Będzie to niepowtarzalna okazja, by podziwiać wirtuozerię instrumentalistów i
słuchać pięknych głosów wokalistów, którzy ożywią muzyką kulturowe dziedzictwo Żydów
Polskich. W programie koncertu znajdą się najpiękniejsze utwory o tematyce żydowskiej
(kompozycje Szymona Laksa, Grzegorza Fitelberga, Leopolda Kozłowskiego), które
wprowadzą nas w świat bogatej kultury żydowskiej. Klezmerskie melodie, sentymentalne
ballady, pełne energii tańce - wszystko to będzie można usłyszeć podczas tego
wyjątkowego wydarzenia.
Wystąpią:
VADIM BRODSKI - skrzypce
BENTE KAHAN - wokal
MARTA BIZOŃ - wokal
MARTA MOŁODYŃSKA - WHEELER - fortepian
BEATA URBANEK - KALINOWSKA - wiolonczela
PIOTR LATO - klarnet
DARIUSZ ŚWINOGA - akordeon
Vadim BRODSKI – wybitny skrzypek. W swojej karierze otrzymał pierwsze nagrody na
wszystkich międzynarodowych konkursach skrzypcowych, w których uczestniczył:
Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego (Polska 1977), Konkurs
im. Paganiniego (Włochy 1984), Konkurs im. Tibora Vargi (Szwajcaria 1984). Koncertował z
wieloma znakomitymi orkiestrami: Filharmonia Moskiewska, Filharmonia Petersburska,
Filharmonia Narodowa w Warszawie, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Meksyku, London
Philharmonic Orchestra, Jerozolimska Orkiestra Symfoniczna, New Jersey Symphony,
Orchestre de la Suisse Romande w Genewie.
Bente KAHAN - urodziła się w Norwegii. Jest żydowską aktorką, muzykiem, reżyserką i
dramatopisarką, która od 2005 roku pełni funkcję dyrektor Centrum Kultury i Edukacji
Żydowskiej we wrocławskiej Synagodze pod Białym Bocianem. Jest absolwentką studiów
teatralnych w Tel Awiwie i Nowym Jorku. Występuje od 1981 roku. Karierę zaczęła na
deskach Habimy – narodowej sceny Izraela i Teatru Narodowego Norwegii. Po wielu latach
pracy aktorskiej w teatrach w Oslo, rozpoczęła występy we własnych monodramach,
pisanych wspólnie z norweską reżyserką teatralną Ellen Foyn Bruun. W 1990 roku założyła
spółkę producencką Teater Dybbuk–Oslo, a jej pierwsze produkcje powstały w Warszawie.
W 2000 roku Bente Kahan za swe zasługi artystyczne została wyróżniona przez Norweską
Radę Kultury. W 2006 roku otrzymała Nagrodę Prezydenta Wrocławia, a w roku 2010 – po
otwarciu odrestaurowanej Synagogi – Tytuł Ambasadora Wrocławia oraz Niemiecko-Polską
Nagrodę Kulturalną Śląska. Tego samego roku została nagrodzona Medalem Zasłużony dla
Tolerancji, wręczanym przez Fundację Ekumeniczna Tolerancja. W 2013 roku została
odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, a w 2015 roku. POLCUL –
Fundacja Jerzy Boniecki wyróżniła Bente Kahan nagrodą za budowanie mostów ponad
podziałami etnicznymi i religijnymi, ochronę dziedzictwa i historii Żydów dolnośląskich.
Nagrała osiem płyt, na ostatniej, zatytułowanej Only a Human Being, śpiewa poezję
Tadeusza Różewicza po angielsku.
Marta BIZOŃ - polska aktorka teatralna i filmowa , znana z ról w filmach„ Lista Schindlera ",
„ Quo vadis ", „ Majka ". Wyróżnienie za role Fioły Iwanowny w OŻENKU M. Gigola na XII
Festiwalu Szkół Teatralnych, 1994. Nagroda w Konkursie XVI Przeglądu Piosenki Aktorskiej
we Wrocławiu, 1995. Wyróżnienie w VI Konkursie Teatrów Ogródkowych w Warszawie,
1997. Wyróżnienie za rolę w spektaklu "Wszystko o kobietach" na Ogólnopolskim
Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu, 2006 Kraków - Nagroda Syzyfa "za ciężką,
ale i owocną pracę na rzecz środowiska"2007 i 2008. Nagroda aktorska na XVII
Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej - "Rzeczywistość Przedstawiona"
Zabrze 2017.
Marta MOŁODYŃSKA-WHEELER, pianistka, kameralistka, kompozytorka, która z
wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie fortepianu doc. Marka
Koziaka oraz Akademię Muzyczną w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej
w klasie Kompozycji i Aranżacji pod kierunkiem prof. Andrzeja Zubka. Ponadto absolwentka
studiów na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem
dr hab. Katarzyny Oleś-Blacha. Ukończyła również z wyróżnieniem studia na wydziale
Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Teacher Training College w
Krakowie. W roku 2017 otrzymała stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych,
dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka, a praca doktorska dotyczyła wpływu synestezji
na interpretację utworów muzycznych. Ponadto, w tym samym roku uzyskała stopień
nauczyciela dyplomowanego (w specjalności fortepian).Jest autorem licznych kompozycji
na fortepian solo oraz na 4 ręce, utworów rozrywkowych na big band oraz orkiestrę
smyczkową. Jako pianistka uczestniczy w wielu festiwalach muzycznych oraz jest
akompaniatorem podczas licznych konkursów instrumentalnych i wokalnych na terenie
całego kraju i za granicą. Obecnie jest pianistą-akompaniatorem i korepetytorem w
Akademii Muzycznej w Krakowie. Współpracuje też z Operą Krakowską, kilkoma zespołami
muzyki kameralnej, oraz jest nauczycielem gry na fortepianie w Szkole Muzycznej II st. im.
W. Żeleńskiego w Krakowie. Co więcej, współtworzy kilka zespołów rozrywkowych
grających zarówno muzykę autorską, jak i covery, w których nie tylko gra, ale również
zajmuje się aranżacją. Występowała między innymi z Orkiestrą Symfoniczną Akademii
Muzycznej w Krakowie, Orkiestrą Opery Krakowskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Polskiego
Radia. Dokonała też wielu nagrań, m.in. z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, utworów
na 4 ręce (Na cztery dziecięce ręce, PWM, Kraków 2018) oraz swoich własnych (w tym
niniejszego zbioru). Co więcej, jest regularnie zapraszana do wielu nagrań płytowych
zarówno przez muzyków klasycznych, jak i rozrywkowych.Opublikowała swoje utwory na 4
ręce – Kalejdoskop (SMPK, 2019) oraz Pandemony (PWM, 2020), jak również artykuły:
Podstawy improwizacji w kształceniu artystycznym („Konteksty kultury, konteksty edukacji,
SPMK 2017) oraz Synestezja – implikacje praktyczne w pracy muzyka i anglisty („Synestezja
a sztuka”, Aureus 2016). Już wkrótce drukiem ukaże się również jej cykl miniatur
fortepianowych na cztery ręce z elementami improwizacji zatytułowany Improwizje oraz
cykl utworów na 4 ręce Poligrajk.
Beata URBANEK-KALINOWSKA ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w
Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Zdzisława Łapińskiego, uzyskała dyplom konkursowy:
Diplôme Supérieur d’Enseignement – A l’unanimité w Ecole Normale de Musique de Paris
Alfred Cortot w klasie prof. Paula Juliena. W 2008 roku otrzymała dyplom studiów
podyplomowych - Solistenklasse w Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst
w Stuttgarcie, w klasie wiolonczeli prof. Petera Bucka.
W 2012 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych a w 2018 roku – stopień doktora
habilitowanego.Jest adiunktem w Katedrze Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie.
Od 2014 roku współtworzy Messages Quartet, który zajmuje czołowe miejsce pośród
najlepszych polskich kwartetów smyczkowych. Zespół ma na swoim koncie nagrania
płytowe zrealizowanych dla wytwórni fonograficznych: DUX, Acte Prearable oraz na
zamówienie Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie.
Beata Urbanek – Kalinowska jest laureatką konkursów, m.in.: – zdobyła Srebrny Medal - II
miejsce i Nagrodę Specjalną „Shostakovich Prize” na II Międzynarodowym Konkursie
Muzyki Kameralnej w Plovdiv w Bułgarii (z Messages Quartet w 2015 roku), III nagrodę na
IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (Trio
BLUette 2006), Nagrodę Specjalną „Bräuer Optik Spezial preis für Kammermusik” na XIII
Internationales Klassikfestival w Allgäu w Niemczech (2005), I miejsce na Konkursie na
najlepszą interpretację utworów Krzysztofa Pendereckiego na wiolonczelę solo, Akademia
Muzyczna, Kraków (2003), I miejsce w kategorii Trio na VII Międzynarodowym Konkursie
Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2003). Brała udział w kursach mistrzowskich
pod kierunkiem m.in.: Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Firleja, Angeliki Mai, Petera
Bucka, Christiana Eulera, Marco Ylönena, Ralfa Gothóni’ego i Arvida Engegarda.
Zapraszana jest do udziału w festiwalach w kraju i za granicą (m.in.: USA, Brazylia).
Z Nigelem Kennnedy, z którym współpracuje od 2010 roku, nagrała płyty dla Sony Classical:
The Four Elements oraz The new Four Seasons. W 2018 dla Warner Classics dokonała
nagrania płyty CD: Kennedy meets Gershwin. Jako partner duetowy Nigela Kennedy’ego,
wykonuje z nim m.in. Zoltana Kodaly – Duo na skrzypce i wiolonczelę, Passaceglię J.
Halvorsena, Inwencje Dwugłosowe J. S. Bacha (w opr. na vn i vc) i wiele innych.
Występowała w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Niemiec, Wielkiej Brytanii,
Francji, Austrii i Szwajcarii. Podczas projektów artystycznych z Nigelem Kennedy - jako
gościnny koncertmistrz wiolonczel współpracowała z orkiestrami: Russische
Kammerphilharmonie St. Petersburg, Oberösterreichische Jugendsinfonieorchester,
Orchestre Philharmonique de Nice, Capella Gedanensis. Jako gościnny koncertmistrz
wiolonczel współpracuje także z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, którą pełniąc
funkcję leadera sekcji współtworzy od początku istnienia zespołu. dr hab. Beata Urbanek –
Kalinowska jest wykładowcą Małopolskiej Akademii Talentów (Klasa Kameralistyki),
współpracuje również z UNICAMP w Brazylii gdzie prowadziła mistrzowskie kursy
wiolonczelowe i kameralne. Jest stypendystką programu „Młoda Polska”(2017) oraz
laureatką wielu programów stypendialnych wspierających utalentowanych młodych
artystów.
Piotr LATO - klarnecista. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie klarnetu
prof. Andrzeja Godka z wynikiem celującym. Uzyskał szereg nagród i wyróżnień
w konkursach muzycznych, m.in. jest laureatem I nagrody w Ogólnopolskich
Przesłuchaniach Szkół Muzycznych II st. klas instrumentów dętych drewnianych
w Olsztynie (1996), III nagrody w XI Akademickim Konkursie Klarnetowym im. K.
Kurpińskiego we Włoszakowicach (2000), oraz III nagrody w IV Międzynarodowym
Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku (2006). W 2002 roku
został półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Klarnetowego „Praska Wiosna” w Pradze
a w 2003 zakwalifikował się i uczestniczył w Międzynarodowym Konkursie Klarnetowym
ARD w Monachium.
Za swoje osiągnięcia artystyczne i naukowe dwukrotnie otrzymał stypendium Ministra
Kultury (2000-2002), Stypendium Twórcze Miasta Krakowa (2003), Odznaczenie
Zasłużony dla Kultury Polskiej (2016), Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej
– nagrodę indywidualną II stopnia za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej
w Polsce, Nagrodę Województwa Małopolskiego „Ars Quaerendi” za wybitne działania
na rzecz rozwoju i promocji kultury (2019), Odznaczenie Brązowy Krzyż Zasługi (2019).
Brał udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych: Międzynarodowy Festiwal
Muzyczny Eurosilesia, Międzynarodowy Festiwal Muzyka w Starym Krakowie,
Międzynarodowy Festiwal Pogranicza Muzyki Współczesnej, Wielkanocny Festiwal
Ludwiga van Beethovena, Festiwal Youmg Euro Classic, Międzynarodowy Festiwal
Muzyki Współczesnej – 12 Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Festiwal Polskiej
Muzyki Współczesnej – Musica Polonica Nova, Międzynarodowy Festiwal Muzyki
Kameralnej „Muzyka na Szczytach” i innych. Był uczestnikiem wielu kursów
klarnetowych, m.in. kursu interpretacyjno – kompozytorskiego prowadzonego przez K.
Stockhausena. Zrealizował szereg nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych dla
wytwórni krajowych i zagranicznych: DUX, Centaur Reccord, Le Foxx Music, Universal
Music i innych. Prowadzi działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej II st.
im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Od 2006 roku był asystentem w klasie klarnetu
prof. Andrzeja Godka w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2011 roku uzyskał stopień
doktora sztuk muzycznych w zakresie dyscypliny artystycznej instrumentalistyka i został
zatrudniony na stanowisku adiunkta.
Od 2004 roku pełni funkcję pierwszego klarnecisty Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.
Gościnnie współpracuje z wieloma orkiestrami i zespołami, równocześnie prowadząc
działalność koncertową solową i kameralną. Jest członkiem Zarządu Stowarzyszenia
Polskich Muzyków Kameralistów. W 2016 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego
sztuki. Jest artystą firm Henri Selmer Paris oraz MARCA Reeds.